13.   Nedžad Salković - Kada moja mladost prođe

14.   Nada Mamula - Oj Safete Sajo

15.   Beba Selimović - Ja bolujem mlada od sevdaha

16.   Zehra Deović - U Stambolu na Bosporu

17.   Himzo Polovina - Ja zagrizah šareniku jabuku

18.   Nedžad Salković - Jesi li čula dušo

Kulturno blago Bosne i Hercegovine, glazba sevdah, ovih je dana dobilo još jedno značajno izdanje. "Antologija bosanskog sevdaha 3 & 4" nastavlja tamo gdje su "Antologije bosanskog sevdaha 1 & 2" stale: donose tugaljivu muziku o izgubljenim, očekivanim, ali nikad ostvarenim ljubavima, praćeno harmonikom, rjeđe sazom, diskretnim basovima i (polu)tihim plačljivim vokalima.

Sevdah je melankolična, pomalo hipnotična i meditativna glazba o životnim posrtajima koja u zadnje vrijeme dobiva novu publiku i nije teško vidjeti zašto: sve smo više svjedoci da ovaj kapitalizam za koji smo se zalagali više veze ima s feudalizmom nego s kapitalizmom koji je, recimo, u Švedskoj, Finskoj ili Norveškoj.

Pravo govora se zloupotrebljava do granica perverzije, a prema najnovijim saznanjima Vlada će uputiti program racionalizacije troškova tako što će opet uvesti javno bičevanje, ne bi li se zatvori rasteretili. Dobro, za ovo s bičem sam se malo šalio, no u ovo doba vrag je odnio šalu, pa kad se već vraćamo u srednji vijek, neka to radije bude slušanje sevdaha, a ne služenje lokalnim hadžijama koji su si podijelili rejone.

Na ovom izdanju izvođači su krema bosanske sevdah muzike: Himzo Polovina, Nedžad Salković, Zaim Imamović, Zehra Deović, Nada Mamula, Safet Isović, Nedeljko Bilkić, Meho Puzić, i drugi. Snimke su preuzete iz arhive Croatia Recordsa, nekadašnjeg Jugotona, najstarije diskografske kuće u bivšoj Jugoslaviji.

Pjesme se izvode u nešto živahnijem ritmu nego na 'jedinici' i 'dvojci', a u prvi plan izbija harmonika. Ritmovi su nešto veseliji nego na prethodnim izdanjima, što će istinske melankoličare možda odbiti od ovog izdanja, no količina tuge je još uvijek 'zadovoljavajuće visoka'. Pjeva se poluglasno (ili polutiho), a pjevači redom svoju sugestivnost prenose na slušatelja. Tijek kompilacije je nepogrešiv, slijed pjesama također. Povremeno se mogu čuti različite verzije istih pjesama.

'Skeptici' koji sevdah izjednačavaju s narodnjacima (bolje rečeno, ignoranti) vjerojatno bivaju smlavljeni već u početku, uvodnom "Hasanagin sevdah" u izvedbi Himze Polovine. Iako je teško ići kontra barda Himze, na ovim je izdanjima mogla i morala svoje mjesto dobiti Jadranka Stojaković koja je snimila istu pjesmu pod naslovom "Što te nema", ako već nemaju verziju na kojoj neodoljivu uvodnu melodiju na frulici svira mladi i perspektivni pop-aranžer Rajko Dujmić, onda su mogli preuzeti s njenog japanskog albuma "Baby Universe" (koliko znam, upravo je Croatia Records preuzela taj album za hrvatsko tržište). No dobro, možda je negdje zaštekalo oko prijenosa prava.

A gdje je, recimo, Halid Bešlić? Halid sada bere plodove svog rada jer je bio uporan i izvodio svoju muziku, unatoč tome što su se desetljećima ljudi tome izrugivali, i sada ga opravdano slave jer je bio uporan, međutim, ta muzika jednostavno ne spada ovdje.

A ona muzika koja je na ovim diskovima, slušateljima će pružiti novo vrelo emocija, otvoriti nove putove za muzički izričaj i dati drugačiji pogled na pomalo prezrenu i podcijenjenu glazbenu baštinu.

[Omot albuma] Razni izvođači - Antologija bosanskog sevdaha 1 & 2

Razni izvođači

Antologija bosanskog sevdaha 1 & 2

Izdavač Croatia Records
Godina izdanja 2009.
Ocjena albuma Ocjena: 5/5
Popis pjesama
disc 1:
Bosno moja - Safet Isović :: Omer beže - Nada Mamula :: Kad je pođoh na bembašu - Himzo Polovina :: S onu stranu Plive - Beba Selimović :: Evo ovu rumen ružu - Zaim Imamović :: Mehmeda majka budila - Meho Puzić :: Ah ljubav ljubav - Nedžad Salković :: Pšeničice sitno sjeme - Zehra Deović :: Momak Ibro zagledao Fatu - Zara Dubljević :: Đul Zulejha - Safet Isović :: Kraj Vrbasa - Nada Mamula :: Azra - Himzo Polovina :: Kaharli sam, večerala nisam - Beba Selimović :: 72 dana - Zaim Imamović :: U đul bašti - Meho Puzić :: Rumena mi ruža procvala - Zehra Deović :: U Mostaru majko - Safet Isović :: Kaži Namko otkud si - Zaim Imamović
disc 2:
Zvijezda tjera mjeseca - Zaim Imamović :: Kolika je Jahorina planina - Hamid Ragipović-Besko :: Bosno zemljo moja mila - Nada Mamula :: Emina - Himzo Polovina :: Sve djevojke iz mahale - Safet Isović :: Okreni me Hajro - Nedžad Salković :: Da sam ptica - Zehra Deović :: Majko majko - Meho Puzić :: Mujo kuje konja po mjesecu - Zaim Imamović :: Djevojka sokolu zulum učinila - Beba Selimović :: Kad ja pođoh na bembašu - Nada Mamula :: Enhilmana - Himzo Polovina :: Oj Zekija - Safet Isović :: Djevojka je zelen bor sadila - Zehra Deović :: Da ja imam ata svog - Zaim Imamović :: Ah meraka u večeri rane - Nada Mamula :: Lijepa Suada - Meho Puzić :: Haj, san zaspala - Safet Isović

Bosna možda nema piramide, ali definitivno ima svoj blues

'Svaka komedija je pomalo tragedija, ali svaka tragedija nije komedija', riječi su koje je moguće naći u knjigama koje objašnjavaju kako napisati dobar tekst za komediju, bilo da je riječ o sitcomu ili nekim drugim srodnim žanrovima. Ova rečenica je odabrana kao uvod u ovaj tekst zato što prilično dobro objašnjava činjenicu da su najbolji bosanski izvozni proizvod bili jako dobar humor i jako tužne pjesme. Nakon Golfa, naravno.

U ovom slučaju, pod pojmom jako tužne pjesme podrazumijevamo žanr koji se zove sevdah, koji dolazi od arapske riječi sawda što će reći crna žuč, odnosno prema vjerovanju antičkih i arapskih liječnika, glavni biološki uzrok za melankolično, tužno i depresivno raspoloženje.

Ako bismo riječ sevdah prevodili na hrvatski, došli bismo do riječi tužaljka, a ako bismo se još malo igrali s prevođenjem na engleski, adekvatan bi prijevod bio – blues. U zadnje vrijeme se kod neupućenih sevdah često miješa s cajkama, što je otprilike jednako kao kad rhythm'n'blues John Lee Hookera, Muddy Watersa ili Roberta Johnsona pobrkate s rhythm'n'bluesom konfekcijskih proizvoda koje pjevaju ljigu ali zato uvjerljivo mrdaju cicama i guzicama te se pojavljuju na MTV-u.

Postoje velike razlike između sevdaha i bluesa. Blues je pomalo buntovan, ljutit i prkosan, često se pjeva grubim glasom, što sugerira – iako je nanesena nepravda, glavni junak se misli boriti pa kud puklo da puklo. Kod sevdaha je obrnuto – zadaća sevdaha je da s jedne strane izrazi tugu i nepravdu, ali i da na neki način umiri pjevača i publiku te potakne da se stoički podnese nanesena nevolja.

Sevdalinka nije pjesma koja mijenja vanjski svijet i potiče na revoluciju, ona mijenja unutarnji svijet izvođača i slušača. Sevdalinke se pjevaju poluglasno (ili polutiho), kao da ne žele uznemiriti susjede. U tekstovima prisutan je utjecaj fatalizma i pomirivanja sa sudbinom, a s glazbene strane osim turskog utjecaja, prisutni su i slavenski, mediteranski, pa i romski, židovski i španjolski utjecaji.

Sevdaha ima i u Srbiji te Crnoj Gori, ali najviše je vezan za gradove u Bosni i Hercegovini. U informativnoj bilješci priloženoj uz CD, književnik Miljenko Jergović će napisati da su se sevdalinke uglavnom izvodile uz žičani instrument saz, a tek se krajem devetnaestog i početkom dvadesetog stoljeća kao dominantan prateći instrument nametnula i harmonika.

Sevdah je nadahnjivao poznate pjesnike, na primjer Aleksu Šantića, Safet bega Bašagića i Osmana Dikića. Sevdah nije mimoišao ni rock izvođače: Branimir Štulić je često nalazio inspiraciju u zvuku sevdalinki, a osim toga, preteča Azre je bio sevdah bend. Također, Josipa Lisac je snimala sevdalinke na početku karijere.

"Antologija bosanskog sevdaha 1 & 2" donosi na dva diska izvedbe velikana koji su proslavili taj žanr i koje je proslavio taj žanr: nastupaju redom Safet Isović, Nada Mamula, Himzo Polovina, Beba Selimović, Zaim Imamović, Meho Puzić, Zehra Deović, Nedžad Salković i drugi.

Uz pratnju harmonike, saza, gitare, basa te malo gudača i puhača, slušatelj dobiva mnoštvo melankoličnih zvučnih sličica s kojima se lako poistovjetiti, jer je tuga ipak univerzalna stvar. Pohvala ide izvrsnom tekstu Miljenka Jergovića te kompletnom pakiranju. Ipak, nekoliko tipfelera se moglo izbjeći.

Dok se ne pojave sveobuhvatnije kompilacije, koje će ujediniti opuse pojedinih izvođača unatoč tome što su snimali za različite diskografske kuće, "Antologija bosanskog sevdaha 1 & 2" je za sada nezaobilazno slušanje za svakoga tko se interesira za etno-glazbu i za kulturno blago Bosne i Hercegovine.

autor: Zoran Tučkar

Barikada - World Of Music - Svastara - 2009

ANTOLOGIJA BOSANSKOG SEVDAHA
2CD kompilacija

Antologija bosanskog sevdaha
(Croatia Records, 2009)

Album Antologija bosanskog sevdaha
Izdavač Croatia Records
Datum izlaska 2009.
Ocjena albuma
Popis pjesama
CD 1 - 01. Safet Isović - Bosno moja ; 02. Nada Mamula - Omer beže ; 03. Himzo Polovina - Kad ja pođoh na Bembašu ; 04. Beba Selimović - S one strane Plive ; 05. Zaim Imamović - Evo ovu rumen ružu ; 06. Meho Puzić - Mehmeda majka budila ; 07. Nedžad Salković - Ah, ljubav, ljubav ; 08. Zehra Deović - Pšeničice, sitno sjeme ; 09. Zora Dubljević - Momak Ibro zagledao Fatu ; 10. Safet Isović - Djul Zulejha ; 11. Nada Mamula - Kraj Vrbasa ; 12. Himzo Polovina - Azra ; 13. Beba Selimović - Kaharli sam večerala nisam ; 14. Zaim Imamović - Sedamdeset i dva dana ; 15. Meho Puzić - U djul bašči ; 16. Zehra Deović - Rumena mi ruža procvala ; 17. Safet Isović - U Mostaru majko ; 18. Zaim Imamović - Kaži Namko, kako si
CD 2 - 01. Zaim Imamović - Zvijezda tjera mjeseca ; 02. Hamid Ragipović - Kolika je Jahorina planina ; 03. Nada Mamula - Bosno zemljo moja mila ; 04. Hinzo Polovina - Emina ; 05. Safet Isović - Sve djevojke iz mahale ; 06. Nedžad Salković - Okreni se, Hajro ; 07. Zehra Deović - Da sam ptica ; 08. Meho Puzič - O, majko, majko ; 09. Zaim Imamović - Mujo kuje ... ; 10. Beba Sellimović - Djevojka sokolu ... ; 11. Nada Mamula - Kad ja pođoh na Bembašu ; 12. Himzo Polovina - Ehlimana ; 13. Safet Isović - Oj, Zekija 14. Zehra Deović - Djevojka je zelen bor sadila ; 15. Zaim Imamović - Da ja imam ata svog ; 16. Nada Mamula - Ah meraka još s večeri rane ; 17. Meho Puzić - Lijepa Suada ; 18. Safet Isović - Haj, san zaspala

Croatia Records - Antologija bosanskog sevdaha 1 & 2

Uvijek sam skeptičan u kvalitet i u najbolji izbor kada neki "drugi", izvan Bosne i Hercegovine, koja se smatra kolijevkom sevdaha, prave kompilaciju sevdaha. Jedna od najnovijih takvih kompilacija je "Antologija bosanskog sevdaha" koju je izdala renomirana izdavačka kuća Croatia Records iz Zagreba. Urednik tog izdanja je Amir Bahtijarević koji i imenom i prezimenom, a i dugogodišnjim stažom u oblasti muzike, ima "licencu" uhvatiti se tog posla.

Riječ je o izdanju - koje je dvostruki CD - sa po 18 sevdalinki. Zastupljeni su pravi biseri iz te muzičke riznice, a izvode ih najpoznatija imena tog muzičkog žanra - Safet Isović, Nada Mamula, Himzo Polovina, Beba Selimović, Zaim Imamović, Meho Puzić, Nedžad Salković, Zehra Deović, Zora Dubljević i Hamid Ragipović-Besko.

Same pjesme na izdanju su pomno birane i svaka sa punim pravom ima mjesto u ovoj kolekciji. Nabrojat ću samo neke: "Bosno moja", "Omer beže", "Kad ja pođoh na Benbašu", "Evo ovu rumen ružu", "Mehmeda majka budila", "Đul Zulejha", "72 dana", "Zvijezda tjera mjeseca", "Kolika je Jahorina planina", "Emina", "Da sam ptica", "Majko majko", "Mujo kuje konja po mjesecu", "Djevojka sokolu zulum učinila", "Ah meraka u večeri rane" i još mnoge druge nezaboravne sevdalinke.

Mnoge sevdalinke su nadživjele svoje autore. Narod ih je prihvatio kao svoje, a imena autora su zagubljena u proteklom vremenu. Međutim, nekim sevdalinkama sa ovog izdanja znaju se autori, što znači da su novijeg datuma. Bez obzira na to i one su zahvaljujući kvaliteti i svom neprolaznom duhu naišle na sveopće prihvatanje među slušateljima i one su opravdano i ravnopravno uvrštene u nisku tradicionalnih sevdalinki sa ove kompilacije. Urednik ovog izdanja, već pomenuti, Amir Bahtijarević, bio je dovoljno hrabar da u ovu kolekciju uvrsti i takve sevdalinke i ni malo nije pogriješio. Vrijeme iza nas, a i ono koje nam prethodi, potvrda je ispravnosti njegove odluke.

Za pohvaliti je i odluku uprave Croatia Recordsa da i pored bogatog i osebujnog domaćeg tradicionalnog melosa, pažnju posveti i tradicionalnoj muzici svojih "susjeda". Veseli i činjenica da se najavljuje i nastavak ove edicije. Trezori sevdalinke su nepresušni i ako je ovo, prvo izdanje, sadržavalo najveće hitove ovog muzičkog žanra, red je da naredno napravi korak dalje - da na vidjelo dana i pred iskrene ljubitelje izvorne sevdalinke iznese i po malo zaboravljene i nepravedno zapostavljene sevdalinke.

O ozbiljnosti cijelog ovog projekta govori i web stranica www.sevdalinke.info koja mu je u cijelosti posvećena. Tako se to radi.

Nova edicija CroReca - Antologija sevdaha

U fonoteci BHRT-a pohranjeno je – precizno - 28.050 magnetofonskih traka, sa originalnim snimcima koju su u proteklih 50-ak godina nastajali u Muzičkoj produkciji Radio Sarajeva, odnosno kasnije RTV Sarajavo. Među njima možda i najveći broj čine snimci sevdalinki, jedinstvenog narodnog muzičkog izraza u Bosni i Hercegovini. U ovoj iznimno bogatoj riznici nalaze se i mnogi raritetni zvučni zapisi.

Diskografski odjel Muzičke produkcije započeo je prije nekoliko godina objavljivati CD serijal sevdalinki, no sigurno će još puno vremena proći dok se ne obradi i priredi za izdavanje sve što je najvrijednije u toj arhivi.

Međutim, veliki broj klasika sevdaha snimljen je u 50-im, 60-im pa i 70-im godinama u studijima Jugotona u Zagrebu, u to vrijeme najveće diskografske kuće u zemlji. Neki od tadašnjih ekskluzivaca Jugotona, kao naprimjer Meho Puzić, spadaju i među najkomercijalnije izvođače ovog izdavača, čija se prodaja mjerila stotinama hiljada primjeraka.

Stoga je i Croatia Records, sljednik Jugotona, započela objavljivati vlastiti serijal pod nazivom 'Antologija bosanskog sevdaha'.

Urednik edicije Amir Bahtijarević do sada je priredio dva albuma, sa zaista antologijskim izborom. Zbirka je to koja već zaslužuje ocjenu 'posebnog kulturološkog blaga'.

Evo šta možete pronaći na dva CD-a:

01. Bosno moja - Safet Isović 02. Nada Mamula - Omer beže 03. Himzo Polovina - Kad ja pođoh na Bembašu 04. Beba Selimović - S one strane Plive 05. Zaim Imamović - Evo ovu rumen ružu 06. Meho Puzić - Mehmeda majka budila 07. Nedžad Salković - Ah, ljubav, ljubav 08. Zehra Deović - Pšeničice, sitno sjeme 09. Zora Dubljević - Momak Ibro zagledao Fatu 10. Safet Isović - Djul Zulejha 11. Nada Mamula - Kraj Vrbasa 12. Himzo Polovina - Azra 13. Beba Selimović - Kaharli sam večerala nisam 14. Zaim Imamović - Sedamdeset i dva dana 15. Meho Puzić - U djul bašči 16. Zehra Deović - Rumena mi ruža procvala 17. Safet Isović - U Mostaru majko 18. Zaim Imamović - Kaži Namko, kako si

01. Zaim Imamović - Zvijezda tjera mjeseca 02. Hamid Ragipović - Kolika je Jahorina planina 03. Nada Mamula - Bosno zemljo moja mila 04. Hinzo Polovina - Emina 05. Safet Isović - Sve djevojke iz mahale 06. Nedžad Salković - Okreni se, Hajro 07. Zehra Deović - Da sam ptica 08. Meho Puzič - O, majko, majko 09. Zaim Imamović - Mujo kuje ... 10. Beba Sellimović- Djevojka sokolu ... 11. Nada Mamula - Kad ja pođoh na Bembašu 12. Himzo Polovina - Ehlimana 13. Safet Isović - Oj, Zekija 14. Zehra Deović - Djevojka je zelen bor sadila 15. Zaim Imamović - Da ja imam ata svog 16. Nada Mamula - Ah meraka još s večeri rane 17. Meho Puzić - Lijepa Suada 18. Safet Isović - Haj, san zaspala